Rower

Między pieszym a zmotoryzowanym

Zielona Góra. W przedstawionej ostatnio przez Kazimierza Łatwińskiego, szefa komisji gospodarki i rozwoju miasta w zielonogórskim ratuszu, analizie znalazło się 11 powodów, dla których powinna powstać Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta.

Podzielając trafność przytoczonych argumentów, chciałbym w tym miejscu podkreślić jedynie ciekawy fragment odnoszący się w szczególny sposób do miejsca zajmowanego w przestrzeni komunikacyjnej przez rowery.

„Według portalu Transinfo.pl (Infobus.pl) osoba podróżująca samochodem osobowym zajmuje powierzchnię 50 metrów kwadratowych, a więc dziesięciokrotnie więcej niż osoba podróżująca komunikacją zbiorową. Z pasa jezdni o szerokości 3,5 metra może w przeciętnych warunkach miejskich skorzystać w ciągu godziny: 20 tys. pieszych, 6 tys. rowerzystów, 12 tys. pasażerów autobusu, ale tylko 1,2 tys. pasażerów samochodów osobowych.
Parkingi w centrach miast powodują dodatkowe obciążenie ruchem (ok. 1,2 tys. pojazdów/godz. na każde 1 tys. miejsc parkingowych, co w zupełności wystarcza na całkowite i nieprzerwane wypełnienie pasa jezdni o szerokości 3,5 metra doprowadzającej ruch do parkingu) arterii doprowadzających ruch samochodowy do centrów miast, które i bez tego są już przeciążone”.

Warto sięgnąć do całości tego pouczającego i dającego do myślenia materiału. Mniej samochodów na drogach to także łatwiejsze korzystanie z roweru. W dodatku, współczesna kolej coraz częściej pamięta o rowerzystach, umożliwiając szybkie przemieszczenie roweru na dużych odległościach.

Jan WOJTASIK

Źródło i cały tekst: http://zielonagora.gazeta.pl/

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *