Dwie sekundy dla życia
[…] Prędkość musi być dostosowana do odstępu od poprzedzającego pojazdu lub odwrotnie – odległość do prędkości. Jak określić tę odległość? Otóż najbezpieczniejszą jest odległość dwusekundowa, bowiem taka jest potrzebna do zatrzymania pojazdu.
Chodzi o odcinek drogi, jaki pojazd przejedzie w czasie 2 sekund. Wiadomo bowiem, że na zatrzymanie pojazdu składa się czas reakcji (średnio 1 sekunda) i droga hamowania. Odcinek ten można ustalić drogą ćwiczeń dla różnych prędkości.
W praktyce wygląda to następująco: kierujący, jadąc „na wyczucie” za innym pojazdem widzi, że tył tego pojazdu mija właśnie słupek kilometrowy. Może to też być przydrożne drzewo. W tym momencie mówi głośno formułkę „dwadzieścia jeden, dwadzieścia dwa”.
Jeżeli po wypowiedzeniu tych liczb jeszcze nie przekroczył linii słupka lub drzewa, to oznacza, że jechał w bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. […]
Wojciech Kotowski, Problematyka wypadków drogowych, Wydawnictwo „Palestry”, Warszawa 2016 s. 19