Zadania i narzędzia do realizacji zadań
[…] Wydawałoby się, że racjonalny ustawodawca przenosząc na prokuraturę odpowiedzialność za wynik procesu sądowego, powinien wyposażyć prokuraturę w odpowiedni zestaw narzędzi prawnych i organizacyjnych, które pozwolą nam to zadanie zrealizować.
A tymczasem, co się wprowadza wraz z kontradyktoryjnym procesem sądowym? Wprowadza się zmiany mające na celu odciążenie sędziów od technicznych czynności – dając uprawnienia dla referendarzy.
Poszerzając prawo do obrony z urzędu – poszerza się zakres osób, które mogą pełnić funkcje obrończe w procesie, czyli oprócz adwokatów uprawnienia do występowania w procesie przyznaje się także radcom prawnym. Zmniejsza się obciążenie sądów, zakładając, że większość spraw zostanie rozpoznana w trybie konsensualnym.
Tryb konsensualny dla sądu to rzeczywiście duże ułatwienie i tego nie kwestionujemy. W mniejszym zakresie jednak jest to odciążenie dla prokuratorów, ponieważ, co jest chyba dla wszystkich oczywiste, aby sprawa mogła być w takim trybie rozstrzygnięta przez sąd, prokurator będzie musiał przygotować wszystkie dowody i w mojej ocenie będzie je musiał przygotować w zakresie zdecydowanie większym niż na rozprawę prowadzoną jako kontradyktoryjny spór stron przed sądem. […]
Dorota Wacławowicz, Kontradyktoryjna rozprawa główna – sytuacja procesowa stron (głos w dyskusji), Prokuratura i Prawo nr 1/2015