Ślady. Zdarzenia drogowe nie tylko z rowerzystami
[…] Na ślad kryminalistyczny duży wpływ ma także postęp technologiczny. Są takie zdarzenia w odniesieniu do których mamy do czynienia z deficytem śladów, do niedawna będących dla niego charakterystycznymi.
Taka sytuacja ma miejsce m.in. w przypadku zdarzeń drogowych. Poprawa bezpieczeństwa biernego pojazdów, komputeryzacja i zmiany technologiczne w ich budowie powodują utrudnienia w analizie śladów. Pojawiło się nawet określenie „czysty wypadek: (ang. clean accident). Wskazuje ono na trudności w ujawnieniu i opisaniu śladów na miejscu zdarzenia.
Chodzi bowiem o to, że znaczna część typowych śladów powypadkowych nie występuje lub ich obraz jest zmieniony. Są one niezauważalne i istnieje ryzyko, że mogą być pominięte, np. brak śladów hamowania jest związany z występowaniem w pojeździe układów przeciwblokujących ABS, system kontroli trakcji ESP zaciera granicę pomiędzy tym, co jest działaniem kierowcy, a tym, co działaniem automatu.
Powszechność występowania szyb klejonych oraz osłon z tworzyw sztucznych minimalizuje z kolei ilość odłamków szkła, nakładanie elastycznych pokryw lakierniczych powoduje brak odłamków lakieru, relaksacja w tworzywach sztucznych powodująca powrót części pojazdu po odkształceniu do pierwotnego kształtu (np. zderzak), nieżarowe źródła światła (HID, LED) nie pozwalają na określenie stanu świecenia.
Z kolei, zmiana tachografów na cyfrowe ograniczyła ilość dostępnych danych, reflektory adaptacyjne AFL (Adaptive Forward Lighting) samodzielnie regulujące zasięg strumienia światła uniemożliwiają określenie zakresu widoczności, zaś radarowe systemy przeciwkolizyjne uniemożliwiają rozeznanie, które działanie jest winą kierowcy, a które systemu.
Nie trudno dojść do wniosku, że wpływ tych wszystkich czynników na możliwość opiniowania (o przyczynie wypadku – JW) jest istotny. […]
Magdalena Zubańska, Nowe technologie w kryminalistyce. Aspekty prawne i kryminalistyczne, Pracownia Wydawnicza „ElSet”, Olsztyn 2019 s. 64